JAK SIĘ UCZYĆ TALMUDU
Rady dla początkujących
Przed zgłębieniem się w traktaty talmudyczne polecamy Czytelnikom zapoznanie się z poniższą rozmową na temat zasad i metod uczenia się Talmudu, aby ich lektura miała szansę stać się prawdziwym studiowaniem
Rabin: Cieszy mnie niezmiernie twoja chęć studiowania Talmudu. Wiem że jesteś w ogólnym sensie zapoznany z jego ideą i istotą, bowiem Talmud, który jest Torą Ustną, należy postrzegać jako jedność z Torą Pisaną, której słowa rozwija, precyzuje i objaśnia. Jednak czy ty sam czujesz się przygotowany do talmudycznego studium?
Uczeń: Trudno mi samemu to ocenić.
Rabin: Słusznie, samoocena zwykle nastręcza trudności. Mam więc dla ciebie prosty test, który pozwoli nam sprawdzić, jak to z twoją intelektualną gotowością jest. Skup się i pomyśl o takiej sytuacji: dwóch ludzi przeszło przez komin, jeden jest czysty a drugi brudny. Który z nich pójdzie się umyć?
Uczeń: No, oczywiście ten, który jest brudny.
Rabin: Aj, mówisz zanim pomyślisz! Myć pójdzie się czysty, bo popatrzywszy na brudnego doszedł do wniosku, że sam jest brudny
Uczeń: No tak, a brudny, patrząc na czystego sądził, że sam też jest czysty. Jasne i logiczne! Proszę mi zadać drugie pytanie.
Rabin: Dobrze. Skup się i pomyśl: dwóch ludzi przeszło przez komin, jeden jest czysty, a drugi brudny. Który z nich pójdzie się umyć?
Uczeń: No przecież już ustaliliśmy że czysty…
Rabin: Nie, źle! Pójdą się umyć obaj. To prosta logika: brudny, patrząc na czystego pomyśli, że jest czysty, lecz czysty, patrząc na brudnego, będzie sądził, że jest brudny, więc pójdzie się myć, ale gdy brudny to zobaczy, pójdzie się umyć także.
Uczeń: No tak, to jest konsekwentne. Więc może jeszcze jedno pytanie?
Rabin: Bardzo proszę. Dwóch ludzi przeszło przez komin, jeden jest czysty, a drugi brudny. Który z nich pójdzie się umyć?
Uczeń: Pójdą się umyć obaj!
Rabin: A skądże! Nikt nie pójdzie się myć. No przecież brudny, patrząc na czystego, sądzi że jest czysty, więc się nie myje, a czysty się nie myje bo przecież jest czysty! Zgadza się?
Uczeń: Zgadza się, nikt… Czy dostanę jeszcze jedną szansę?
Rabin: No cóż, zgoda. Ale naprawdę dobrze się skup! Dwóch ludzi przeszło przez komin, jeden jest czysty, a drugi brudny. Który z nich pójdzie się umyć?
Uczeń: Żaden?
Rabin: Znowu źle! Postąpimy w naszym rozumowaniu do przodu, jeśli wyjaśnisz mi, jak jest możliwe, że gdy dwóch przeszło przez komin, jeden jest czysty, a drugi brudny?
Uczeń: Zostałem pokonany.
Rabin: Zostawmy kominołazów ,choć zapewniam cię, że ten znany dowcip można jeszcze długo komentować, dodając coraz bardziej zawiłe, a wciąż sensowne, rozumowania. Lecz nie sądź, że mówimy o brudnym i czystym wyłącznie dla żartu. Nawet w Talmudzie jest napisane, że poważne rozważania dobrze jest zacząć na lekką nutę, dla rozluźnienia atmosfery, lecz mnie chodzi teraz nie o to, lecz o rzeczywistą naukę płynącą z naszej wymiany zdań, naukę wręcz podstawową dla studiujących Talmud. Brzmi ona: Zajęcie to wymaga maksymalnego natężenia uwagi, oraz wystrzegania się pochopnych, nie do końca przemyślanych sądów czy wniosków. Studiowanie talmudu wymaga przede wszystkim czasu i maksymalnego skupienia, a jego celem jest zdobywanie mądrości
Fragment z Talmudu Babilońskiego
Gemara edycji wileńskiej z objaśnieniami i komentarzami
BERACHOT rozdz.II* KIDUSZIN rozdz.III*BAWA KAMA rozdz.I
Redakcja rabin SACHA Pecaris
TORA PADRES